Какво ще се случва от 1 януари на българо-румънските граници
От 1 януари 2025 г. България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство. По изчисления на икономисти финансовият ефект за страната ни ще възлиза на над 1,6 милиарда лева годишно.
Какво реално се променя от тази дата:
- Българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница, а румънците да преминават без проверки граничните пунктове с Унгария.
- Граничният контрол между България и Румъния остава в следващите 6 месеца, но проверките ще се извършват на случаен принцип и извън граничните пунктове.
- 16 ГКПП с Гърция и Румъния вече се подготвят за влизането в Шенген - сменят се знаците и маркировките, премахват се преградите и се обособяват трасета за избирателни проверки. Ето информация за българо-румънската граница в посока от запад на изток:
- ГКПП „Дунав мост 2“ - преминаването през моста и събирането на таксите ще се осъществява както и досега.
- ГКПП "Лом" - ще продължат проверките на екипажите на кораби, които пристигат на пристанището за натоварване или разтоварване на стоки и товари. През пункта няма да има свободно движение на хора и предварително ще се знае кой кораб с колко души екипаж пристига.
- ГКПП "Оряхово" - чрез автоматизирани работни места ще се извършва проверка в реално време. Така ще се регистрират и контролират всички преминаващи лица и превозни средства.
- Фериботен комплекс Никопол - в зони извън територията пункта ще се проверяват превозните средства, определени след анализ на риска.
- Международно пристанище ГКПП "Свищов" - изграждат се контролни точки на трите входа на Свищов – от Плевен, от Русе и от Велико Търново, на които ще се извършват случайните проверки на товари и пътници.
- ГКПП „Дунав мост“ - ще има нова сигнализация и реорганизация на движението в района на моста. От Областното пътно управление трябва да подменят знаците, които да осигуряват предимство за автомобилите, влизащи в България, а не на тези, движещи се по пътя за и от Мартен и Силистра.
- ГКПП "Силистра - Кълъраш" и ГКПП "Кайнарджа - Липница" - проверките на автомобили и камиони ще продължат на случаен принцип извън територията на пунктовете. Областна дирекция „Безопасност на храните“ (ОДБХ) в Силистра ще продължи да осъществява фитосанитарен контрол и дезинфекция, като превенция срещу заразни болести по животните.
- ГКПП "Кардам", ГКПП "Дуранкулак" и ГКПП "Северняк" - ОДБХ в Добрич ще продължи да действа както досега, а работата на Агенция "Митници" по отношение на пътните такси и разрешителни ще бъде преустановена.
Какво ще се случва на най-големия ГКПП между Румъния и България - Дунав мост при Русе?
Заради пълното отпадане на проверките на българо-гръцката граница се очаква увеличаване с близо 20% на трафика на леки автомобили и камиони към Дунав мост. Затова в следващите 6 месеца виртуалната опашка за тировете остава. Ако в момента дневно преминават в едната посока до около 1500 камиона, те ще станат около 2000.
- От четирите трасета с кантари, през които преминават камионите на Дунав мост при влизане в България, двете ще бъдат за свободно преминаване, а другите две при необходимост ще се ползват за проверки по системата анализ на риска.
- Очаква се между 5 и 10% да бъдат проверките по анализ на риска. При камионите това ще бъдат най-вече превозни средства от трети страни.
- Най-късно до 1 юли гишетата за плащане на такса мост остават в зоната на пункта. Предвижда се те да бъдат изнесени извън него, както и дейността на НАП, Агенция „Митници“ и БГТОЛ.
- Предлага се леките автомобили да не заплащат такса за преминаване през Дунав мост, която в момента е 2 евро. Решение трябва да вземе Министерски съвет.